Świat licencji
Dlaczego licencje stały się pasją Brand to Brand?

Brand to Brand współorganizatorem Strefy Licencji
Strefa Licencji to miejsce dla licencjobiorców, licencjodawców, dystrybutorów, pośredników sprzedaży oraz wszystkich podmiotów związanych z biznesem licencyjnym lub nim zainteresowanych.
Strefa Licencji wspiera firmy działające lub chcące działać w branży licencyjnej.
Minionki, czyli niesłabnący fenomen żółtych bohaterów
Kiedy w 2010 roku Minionki po raz pierwszy pojawiły się na kinowych ekranach nikt nie spodziewał się, że odniosą aż tak wielki sukces licencyjny. Ich debiut w filmie „Jak ukraść księżyc” okazał się komercyjnym sukcesem.
Psi Patrol: niesamowity sukces marki wartej już wiele miliardów dolarów
„Psi Patrol” wygenerował jak do tej pory miliardy dolarów przychodu i jego moc nadal nie słabnie. Historia tej bardzo popularnej marki ma ciekawy i zwyczajny początek.
The Walt Disney Company – światowy gigant licencyjny
Wokół nas jest pełno znanych marek. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej pożądanych na całym świecie jest The Walt Disney Company.
Modne brandy – jak na nich zarobić?
Rozpoznawalne marki są świetnym magnesem, który przyciąga potencjalnych klientów. Nie dziwi więc fakt, że firmy, które już wdrożyły z sukcesem produkty licencyjne rozwijają swoją strategię w tym kierunku.
Poznaj z nami pasjonujący świat licencji!
Licencjonowanie jest procesem, w którym licencjodawca (właściciel lub reprezentant znanej marki) użycza zastrzeżonych praw własności intelektualnej do czasowego wykorzystania w połączeniu z produktem, usługą lub promocją. W praktyce oznacza to możliwość korzystania z praw do używania: logo, nazwy, wizerunku znanej marki czy ich materiałów graficznych. Osoba lub firma, która korzysta z licencji to licencjobiorca.
Marki licencyjne od lat stawiają na budowanie silnej marki na rynku i świadomości wśród konsumentów. Inwestując w swój wizerunek stają się produktami o wysokim popycie i zainteresowaniu. Sytuacja jest szczególnie widoczna wśród dzieci, które identyfikują się ze swoimi ulubionymi postaciami. Również dużą popularnością cieszą się marki ze świata sportu czy rozrywki.
Licencje pomagają szybciej i bardziej skutecznie dotrzeć do danej grupy docelowej. Korzystając z licencji można wyróżnić się na rynku i szybciej wygenerować wzrosty sprzedaży. Jeśli firma posiada już silną markę, warto zadbać o stworzenie co-brandingu z marką licencyjną. Wówczas korzysta się z efektu synergii.
Licencjonowanie jest to proces, w którym występują dwie strony:
użycza swoich zastrzeżonych praw własności do czasowego korzystania z praw do używania: logo, nazwy, wizerunku znanej marki czy innych materiałów graficznych, może nim być przykładowo: Disney (np. Minnie, Marvel, Frozen), Illumination (np. Minionki), DreamWorks (np. Trolle, Pingwiny z Madagaskaru), kluby sportowe (np. FC Barcelona, Manchester City, Real Madryt, Bayern Monachium), Lego, National Geographic i wiele, wiele innych.
osoba lub firma, która korzysta z tych praw i ma możliwość wytwarzania produktów opatrzonych np. znanymi postaciami z bajek czy filmów
Wpływ licencji na sprzedaż
Licencjodawcy są właścicielami marek, które są już rozpoznawalne na rynku i mają zbudowaną wysoką pozycję w świadomości konsumenta. Są to znane i lubiane produkty, które towarzyszą nam na co dzień, np. postaci z bajek i filmów czy renomowane marki. Marki te mają już ugruntowaną pozycję na rynku, a prowadzone przez lata działania marketingowe wspierały ten proces.
Efekt rozpoznawalności tych marek oraz lojalność i empatia wobec nich przekładają się na popyt na produkty związane z markami, zwłaszcza w obszarze dóbr konsumenckich. Ten proces zauważalny jest szczególnie wśród dzieci, które identyfikują się z bohaterami ulubionych bajek, filmów czy też gier. Chętnie zbierają różnego rodzaju gadżety czy zabawki z wizerunkiem swoich ulubionych postaci.
Mimo, że dziecko nie jest bezpośrednio reprezentantem grupy docelowej w ujęciu zakupowym, to w znaczący sposób wpływa ono na decyzję zakupową dorosłego.
Naszą ofertę kierujemy do firm, którym zależy na rozwoju produktów, budowie wizerunku marki oraz podniesieniu poziomu sprzedaży.
Licencjonowanie, czyli proces użyczenia zastrzeżonych praw własności intelektualnej, może być wykorzystane w połączeniu z:
Najpopularniejsze kategorie licencjonowanych dóbr:
Marki, które decydują się na wejście we współpracę z firmą udzielającą licencji mogą liczyć na:
Jakie marki najchętniej wybierane są na licencje?
Wybór odpowiedniej marki, z której warto korzystać to kluczowy punkt decyzyjny w całym procesie. Już na początku niezbędne jest, by poznać grupę docelową, zrozumieć jej potrzeby, oczekiwania, a także charakter zakupowy.
Na tej podstawie tworzona i weryfikowana jest lista potencjalnych licencjodawców, którzy przeznaczają swoje produktu do danego segmentu i grupy docelowej, przykładowo czy dana licencja jest dostępna dla produktów z kategorii spożywczej lub FMCG.
W Polsce branża FMCG ma tendencję wzrostową. Jeśli chodzi o korzystanie z licencji, pojawia się coraz więcej firm doceniających siłę innych marek. Dotarcie do odpowiednich licencjodawców, wdrożenie się w tę tematykę i rozpoznanie rynku wymaga czasu i wysiłku. Oferta Brand to Brand jest na tyle kompleksowa, że wspiera przyszłych licencjobiorców na każdym etapie procesu. Przeczytaj, jak wygląda proces wsparcia, jaki oferujemy.
Proces udzielania licencji
Po podjęciu decyzji, która z marek licencyjnych jest optymalną opcją, następuje opracowanie planu sprzedaży produktów licencyjnych. Dane te służą jako baza do rozpoczęcia rozmów z licencjodawcą. Jest to etap negocjacji wszelkich ustaleń i warunków współpracy.
Po akceptacji warunków i podpisaniu umowy, którą potocznie nazywamy „deal memo” finalizujemy umowę kontraktową. Daje to poczucie bezpieczeństwa obu stronom kontraktu. Brand to Brand na tym etapie daje duże wsparcie w kwestii formalizacji dokumentów.
Podpisanie kontraktu uruchamia proces projektowy, a licencjobiorca otrzymuje wszystkie materiały graficzne udostępniane przez licencjodawcę, m.in. logo, grafiki, postacie, tła i inne elementy charakterystyczne dla danej licencji. Na ich podstawie licencjobiorca projektuje produkty oraz materiały reklamowe, bazując na szczegółowych wytycznych. To bardzo ważny etap i trzeba do niego podejść w pełni profesjonalnie. Wszystkie stworzone materiały muszą zostać zaakceptowane przez licencjodawcę.
Po otrzymaniu akceptacji można uruchomić przygotowanie próbki przedprodukcyjnej, która w następnym kroku również musi zostać zaakceptowana, podobnie jest z próbkami z masowej produkcji – również wysyłane są do licencjodawcy, by uzyskać zgodę na uruchomienie sprzedaży oraz działań marketingowych.
Wszystkie te kroki mają na celu utrzymanie spójnej identyfikacji wizualnej danej marki oraz przestrzeganie wymogów jakościowych danej marki.
Jaki jest koszt korzystania z licencji?
Koszty korzystania z licencji są dopasowywane do potrzeb i możliwości licencjobiorcy. Z takich form współpracy ma zatem możliwość skorzystania zarówno duży koncern, jak i mniejsza lokalna firma.
Ostatecznie koszt licencji sprowadza się do prowizji od każdej sprzedanej sztuki produktu licencyjnego. Ta prowizja wynosi od kilku do kilkunastu procent, w zależności od kategorii produktów oraz warunków konkretnego licencjodawcy i jest częściowo „zadatkowana” w formie tzw. minimum gwarantowanego.
Dlaczego licencja jest dobrym pomysłem wspierającym biznes?
Licencje, dzięki rozpoznawalności swoich marek, dają znacznie szybsze i bardziej efektywne możliwości w dotarciu do grupy odbiorców. Przekłada się to bezpośrednio na sprzedaż, ale również na sam wizerunek licencjobiorcy. Licencjobiorca korzysta z efektu skali, który wypracował wcześniej licencjodawca inwestując w rozwój swoje marki. Cały proces pomaga szybciej osiągnąć przewagę konkurencyjną w kanałach sprzedaży oraz pozyskać większą powierzchnię na półkach sklepowych.
Jest wiele przykładów firm, które zbudowały swoją pozycję rynkową bazując głównie na licencjach, inne natomiast wprowadzają krótkookresowe serie jako urozmaicenie własnej standardowej oferty – każdy licencjobiorca indywidualnie dopasowuje licencję do swoich planów strategicznych.
Poznajmy się!
Umów się na bezpłatną konsultację z ekspertami Brand to Brand.
Bikin’Brain Sp. z o.o.
ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa
tel. +48 721 074 304
kontakt@brandtobrand.pl
NIP: 7010999776
© Brand to Brand 2023
We are using: Freepik, Pixabay, Unsplash. Icons made by Freepik from www.flaticon.com.